Johanna Due-Boje

Hästtokig Grand Prix ryttare

Det här med paddar....

Allmänt Permalink4
Jag har märkt att det finns en hel del diskussioner om varför vissa ryttare väljer att rida med långa paddar, folk undrar varför, tycker det är fult osv. Jag kan bara tala för mig själv när det gäller detta men anledningen till varför jag föredrar de längre paddarna är helt enkelt för att jag tycker att de normalkorta är för korta! Jag vill inte att padden ska sluta mitt på kotan så kanten ligger där, plus att jag gärna ser att padden går ner över hela kotan så den skyddas mer, det är ju trots allt på kotorna de mesta slagen kommer.
 
Sedan har jag faktiskt en elev vars häst har väldigt mycket rörelser i frambenen, och rör sig ganska trångt (man kan säga att den biljarderar fast inåt), och den slår sig faktiskt på insidan av framknät! Det är inget jag själv upplevt med mina hästar, men jag har sett det på denna. Sen hon började använda de långa paddarna är problemet löst =)
 
 
Korta paddar där de slutar mitt på kotan = ojämnt tryck om man lindar även under och runt kotan för stöd.
 
Lindad ner runt kotan för stöd och extra skyddad då padden ligger an hela vägen =)
 
Voila! 
 
 
 
#1 - - Emma:

Jag använder också höga paddar, min häst är väldigt hög (176) men väldigt nätt och har därför VÄLDIGT långa ben. Han kan ha höga eskadron paddar bak som helt vanliga paddar haha! Så om han har vanliga paddar täcker de knappt senorna. Man vill ju att trycket över hela benet ska vara jämt och att inte padden ska sluta under lindan så att det blir en obehaglig kant för hästen, så då funkar höga paddar super bra :)

Svar: Yep, precis så tänker jag :)
Johanna Due-Boje

#2 - - Evelina :

Måste bara fråga av ren nyfikenhet och okunskap hur du tänker när du lindar långt ner + paddar? Har en gång fått höra att det inte är bra för att linda långt ner + paddar skulle göra så att hästen inte kunde röra sig lika fritt och vara skadligt för hästen. Som sagt så frågar jag eftersom jag är nyfiken och okunnig gällande detta och det hade varit jätteintressant att höra hur du ser på det, för antagligen vet du något som jag inte vet eftersom du gör så ;)
Tack för ett jättebra och inspirerande blogg!
Kram

Svar: Jag har nog svarat ganska bra på hur jag tänker ang långa paddar i själva inlägget, och har aldrig varit med om eller märkt att det på något sätt skulle skada eller hindra min häst att röra sig.. Däremot kan det ju vara skadligt om man lindar Fel, såsom för hårt.. När man är ny på att linda är det viktigt att ha en kunnig som visar och sedan kontrollerar om man gjort rätt, tills det att man är säker på att man gör som man ska :)
Johanna Due-Boje

#3 - - Anonym:

Vilka paddar föredrar du rekommenderar du för att ha att linda med höga paddar? Jag tycker det är jättesnyggt och tänker också det kan vara bra på en reininghäst när man tränar spinn, så slipper man köpa dyra källskydd 😊 tack för svar😀

#4 - - Anonym:

Vilka paddar föredrar du rekommenderar du för att ha att linda med höga paddar? Jag tycker det är jättesnyggt och tänker också det kan vara bra på en reininghäst när man tränar spinn, så slipper man köpa dyra källskydd 😊 tack för svar😀

Till top