Johanna Due-Boje

Hästtokig Grand Prix ryttare

Låt mig presentera: Brownie

Allmänt Permalink1
Så var det dags att presentera ännu en häst i stallet, och inte vem som helst utan självaste Queen B - Brownie!
Brownie köptes som 4åring från Gränsbo Stuteri åt min mamma Tina. Hon är född 1998 och E: Bernstein x Ganesco.
NM Drammen
 
Mamma skulle absolut inte ha ett litet spetigt sto, men efter att ha tittat på två valacker och Brownie togs ut i ridhuset fint iordninggjord kunde hon inte låte bli att prova. Mest för att inte vara otrevlig!
Men- ridkänslan var fantastisk, och efter ett par provridningar för att mamma skulle vara säker på det här med att köpa ett sto stod hon sedan i stallet med sina stora fina rådjursögon!
 
 
CdiJ Roosendaal
 
Detta visade sig vara bland det bästa vi gjort, Brownie gick både Breeders och Falsterbo som 5,6 och 7åring med mamma. 
När jag sedan skulle gå från ponny till junior hade vi svårt att hitta häst, och den jag gillade gick tyvärr inte igenom besiktningen. Tiden började bli knapp och vi bestämde oss för att jag skulle få låna Brownie tills vi hittat nåt annat till mig!
Jag kommer ihåg att Brownie inte alls tyckte detta var okej! Hon var mammas prinsessa och inte skulle en liten unge på 16år som inte "fattade nåt" (enligt Brownie dårå) få bestämma över henne! Jag kunde inte fånga henne i boxen, och jag som bara ridit ponny innan hade inte riktigt koll på mig själv när jag helt plötsligt satt på en häst som var 2dm högre!
Jag kunde tillexempel inte fånga henne i boxen, utan efter 30min av både svordomar och gråt fick jag hämta mamma... Vad tror ni händer, öronen spetsas och hon kommer fram till mamma på en gång. 
När jag red henne var hon en ängel, men hon tyckte inte alltid jag gjorde helt rätt med mina skänklar och vikten i sadeln. Värst var det i galoppen då hon konstant missförstod mig och la in byten lite här och var, och när jag väl bad om ett byte gjorde jag detta på "fel" sätt, och vips så kom en kospark mot mitt ben!
Två Bernstein-flickor. Sara Henrietta på Garcia och jag på Brownie. EM Nussloch.
 
Vändningen kom när jag hittade en artikel i Tidningen Ridsport. Flertalet kända ryttare berättade om hur de hade kommit överens med sina ston, Malin Baryard berättade om Flippan osv.
Jag som tidigare bara haft valacker fick ändra om mitt beteende och helt enkelt fjäska fjäska och återigen fjäska!
Det tog inte lång tid innan vi blev bästisar och nu skulle hon nog utan tvekan gå genom eld för min skull...
Två bästisar =)
Vår första internationella seger!
 
Under mitt första juniorår fick jag rida NM, året därpå blev vi 10e placerade på EM.
Vi deltog vid ett par EM som Young Rider också, och tog både guld och silvermedaljer på SM under mina år som ungdomsryttare.
Brownie var alltid EXTREMT het! Men även om benen gick som trumpinnar, baknenen nästan slog i magen och jag nästan låg bakåt i sadeln med tyglarna sträckta för att få stopp på henne gjorde hon nästan alltid alla starter utan missar. Däremot blev hon då gärna lite kort i formen eftersom jag försökte bromsa, så det drog ju istället ner procenten.
 
Hon var verkligen häftig att tävla på, och bara det man gick från framridningsbanan till tävlingsbanan la hon i en extra växel och det var som hon sa "Håll i dig nu matte - NU KÖR VI!"
Jag och Brownie i Scandinavium - Där var det gasen i botten vill jag lova!
 
EM i Ermelo, Holland
 
Jag tävlade Brownie upp till och med Intermadiaire II innan vi bestämde oss för att ta föl på henne.
Vi betäckte henne med Zuidenwind och OJ så hysterisk mamma var under hela hennes graviditet. Jag är säker på att hon var mycket värre än när hon väntade mig..! 
Brownie fölade mitt på ljusa dagen, och ropade på oss när det var dags. Ut kom en helt fantastiskt fin liten hingstunge som nu reda hunnit bli 1år gammal... South Hampton!
Första mötet...
Stolt mamma!
 
Nu är Brownie igång igen, och en liten come-back på tävlingsbanan är inte helt omöjlig :)
Hon är verkligen en sån häst man önskar att alla fick äga, eller iallafall rida på någon gång i sitt liv. Ett större hjärta av guld är svårt att hitta! <3
 
#1 - - Ryttarlivet.com:

Vilket härligt inlägg och superfina bilder! Jättekul att se och läsa :) Mer, med, mer! Kram, Isabella

Svar: Tack så kul det är att det uppskattas!! det här med bloggande är ju ganska najs... :D
Johanna Due-Boje

Till top