Johanna Due-Boje

Hästtokig Grand Prix ryttare

Regn regn och åter regn....

Allmänt Permalink1
Gårdagen var ju som sagt ingen fullträff, så idag ändrade jag upplägget lite. Jag red honom inte på morgonen och valde att ha en mycket kortare framridning. Det har regnat konstant här så jag visste att banorna skulle vara tunga, och det tar verkligen på en Grand Prix häst som ska orka göra både passage, piaff och alla övergångar däremellan.
Pigg och glad i fin form idag! Foto: www.mt-media.se
 
Eftersom det regnade så mycket, och underlaget ute var så pass tungt red jag fram i ridhuset istället. Han kändes fin, pigg och glad - och framförallt höll han lite mer i bettet så det var lättare att bavara en fin form!
Detta satt kvar även inne på banan, men oj oj oj vad blött, halt, tungt och djupt det var... Banorna är helt nya och har inte hunnit sätta sig, och med tävlingar från morgon till kväll utsätts de verkligen för stor påfrestning...
Flera gånger under programmet funderade jag på om jag bara skulle utgå, men valde istället att rida väldigt, väldigt försiktigt, inte öka så mycket och inte sätta något tryck i honom.
Det gick helt OK förutom att vi missade båda serierna i varje - och det var absolut mitt fel eftersom jag red så pass "fegt" och försiktigt. 
Det blev 66% tillslut och en 4e plats. Detta har varit långt ifrån vårt bästa meeting, men jag känner att jag lär mig något varje gång jag får rida dessa svåra programmen! Bara att fortsätta träna =) Och som mamma sa igår, "Det är ju fakstiskt för att han är så pass svår att hålla fin i formen/bra kontakt på bettet som han inte blev såld till någon av alla som provade honom". Och det är ju sant, så nånstans får jag väl vara glad över att han har den nackdelen - annars hade jag inte haft min underbara Colle kvar!
 
Arrangören gör självklart allt de kan för att få banorna fina till morgondagen igen... men jag tror tyvärr det blir svårt att få ordning på det då det verkar som att regnet ska fortsätta.. Hoppas på det bästa, för alla här gör verkligen så gott dem kan! =)
 
Ikväll blir det god middag med vänner och imorrn rullar lastbilen mot Hogsta och Louise Nathorst för att börja göra en kür till mig! 
 
 
 
 
#1 - - MalinKalin:

Tråkigt att det regnar så mycket :/

Till top