Johanna Due-Boje

Hästtokig Grand Prix ryttare

Att rida med eller utan hjälm...

Allmänt Permalink9
Varje dag ser jag foton och filmer på folk i mitt flöde på både Instagram och Facebook som sitter och rider utan hjälm, och jag blir lika förbannad varje gång!
Det känns så respektlöst mot dem som verkligen farit illa ut, och det är en så onödig grej att slarva med...
Och nej, att säga "men min häst är så snäll" hjälper inte - jag vet ryttare som suttit och skrittat på sin supersnälla häst på lång tygel, varpå hästen snubblat och gått omkull. En olycka händer så lätt!
Känner du att du inte vill sätta på dig hjälmen för din egen skull, ja gör det då för din mamma, pappa, syster, dotter, farmor eller vän. Det är levande djur, flyktdjur dessutom, på flera hundra kilo vi håller på med som i dagens läge är framavlade att vara hyperkänsliga och kvicka.
Jag blev avkastad av Don Corleone för flera år sedan när jag var nere i Holland, jag skadade ryggen ganska ordentligt men huvudet klarade sig fint - tack vare hjälmen som sprack, tänk om det varit mitt huvud istället... Han var ingen unghäst, han var ingen galning och jag kände honom utan och innan. Det var i ett lugnt ridhus på en högt utbildad häst som från ingenstans fick sadelgjorstvång (något han aldrig haft varken innan eller efter denna incident). Allt kan hända.
 
Trenden går ju iallafall mot rätt håll, det är vanligare även på den högsta nivån att man rider med hjälm istället för hatt, och enligt mig är det dessutom både snyggare och skönare. Jag bestämde mig för ett par år sedan att jag absolut aldrig mer skulle sitta på en häst utan hjälm, och det har jag heller inte gjort. (Jag vet att det nedan finns bilder där jag rider i hatt men de är gamla och "hatten har jag lagt på hyllan" - för all framtid, haha!). Det går inte heller att skylla på att det "är för varmt" för dagens supermoderna hjälmar är väl ventilerade (bra mycket bättre än många hjälmar i andra sporter där man svettas Minst lika mycket!).
 
Jag tycker det är konstigt att det inte är hjälmtvång när man rider, precis som det är lag på att bära säkerhetsbälte när man åker bil.... 
 
 Ryttaren som var jockey klarade sig utan värre skador tack vara hjälmen - ni kan ju räkna ut hur det hade gått utan..
 
#1 - - Chrissie P:

Den eviga hjälmfrågan... Själv blir jag irriterad på de konstanta "men vart är hjälmen" kommentarerna på alla hjälmfria bilder. Jag rider alltid med hjälm hemma/ute/bland kor men tävlar i hatt för jag tycker det är snyggare. År s

#2 - - Chrissie P:

Äsch, allt kom inte med! Är så pass ytlig. Och ja, jag har trillat av flertalet gånger. Men att det är respektlöst mot de som råkat illa ut? Blir väl som att säga att det är respektlöst att röka med tanke på människor som har kol. Eller att dricka sig full med tanke på de som lider av alkoholism. Eller att inte köra med bälte med tanke på de som krockat och slagit sig. Det är lag på bälte ändå kör folk utan trots risken att få böter.

Jag tror det är oundvikligt att få människor att sluta rida utan hjälm. Däremot inte sagt att jag förespråkar det. Men jag säger inget heller mot att man inte använder hjälm. Jag använder hatt för att jag tycker det är snyggt - det är verkligen inte en vettig anledning. Ändå gör jag det. Märklig som man är ;)

Svar: Det är ju absolut upp till var och en, tur du rider med det hemma iaf:)
Däremot tror jag att vi går mot en tid där ridsporten blir mer och mer präglad av säkerhet- både för häst och ryttare- så jag tror faktiskt inte det kommer ta lång tid innan hatten är borta från tävlingarna också.
Johanna Due-Boje

#3 - - Fanny:

Jag skulle inte kunna instämma mer! Precis så jag tänker.

#4 - - Fanny:

... och efter att ha läst Chrissies kommentar: ja jag, tycker det är respektlöst mot de som skadats i bilkrockar fast de gjort allt enligt boken, att köra/åka bil utan bälte. Rökning samma sak, fast med den lilla (och egentligen inte ursäktande) skillnaden att man faktiskt får ut någon slags njutning av det. Att dricka alkohol tycker jag inte kan jämföras lika direkt, för det är ju trots allt något man i allmänhet gör så att den njutning det ger "gottgör" för den lilla fysiska skadan den gör, som är relativt obetydlig så länge man dricker med måtta. Lite som att vi över huvudtaget tar risken att sätta oss till häst fast bara det utsätter oss för risker, för nöjets skull. Och om det är respektlöst mot någon att dricka är det inte mot alkoholisten som druckit sig till sin sjukdom (även om det såklart finns riskfaktorer som gör vissa mer utsatta än andra), utan snarare den som har en leversjukdom som är helt orelaterad till alkohol.

Och med attityden "alla kommer ändå inte sluta med det" kommer vi ingenstans i samhället. Det är som att tänka "alla kommer ändå inte börja värna om vår miljö så varför skulle jag göra det".

#5 - - Matilda:

Jag håller helt med dig! Att ha hjälmen på är en enkel och billig försäkring både för egen del men också för familj och vänner vilket jag gillar att du lyfter fram :) Det känns positivt att hjälmtrenden växer sig starkare även i de högre dressyrklasserna. En stor tumme upp! :)

#6 - - Ryttarlivet.com:

Jag tycker att det är jättebra av dig att sätta säkerheten före bekvämlighet, tradition och fåfänga (?) och att du även vill sprida detta budskap. Vi har faktiskt bara ett huvud och ett liv och hjälmen kan göra skillnaden mellan liv och död om olyckan är framme.

Som vuxen nybörjare började jag rida med både hjälm (självklart) och säkerhetsväst (inte lika självklart). Just nu har jag tagit isär västen för att tvätta tygdelarna och då ridit ett par gånger utan (då alltid med folk i närheten). Jag VILL egentligen rida med västen men har nu insett att jag rider bättre utan (jag får en bättre rörlighet och balans) så nu känns det svårt - hur ska jag göra?

Vad tycker du om just säkerhetsväst? Har du några erfarenheter kring detta?

Kram!

Svar: Jag tycker säkerhetsväst är super, och jag red mycket med det förr men det har tyvärr inte blivit mycket av det på senare tid. Det finns massor med nya fina säkerhetsvästar som säkert är bra mycket skönare än den jag använde förr! Kolla in www.nipet.se - Peter som äger företaget jobbar ständigt med att ta in den senaste när det gäller säkerhet för ryttare och han svarar mer än gärna på alla dina frågor! Han har ett antal olika alternativ, och jag tror det finns fler än dem han har på hemsidan =)
Johanna Due-Boje

#7 - - Ryttarlivet.com:

Tack för svar! Ska kika på det. Jag köpte ändå en av de bästa (och dyraste, puh!) västarna och den sitter jättebra. Men känslan är ju helt annan utan. Det kanske är en sådan där uppblåsbar man ska ha istället, som Sigge hade på Friends arena (såg du poddkampen? Sjukt kul!!).

Svar: Ja Peter som jag skrev om i förra kommentaren säljer de uppblåsbara- jag har själv aldrig ridit med en men de ska kännas som vilken tygväst som helst :) javisst såg jag poddkampen! :D
Johanna Due-Boje

#8 - - Jennifer :

Åh jag blir precis lika arg när folk rider utan hjälm! Precis som du skriver brukar jag också säga till folk, tänk på dina nära och kära som kanske får ta hand om dig resten av ditt liv när du hamnat i rullstol liksom... Eller får sörja en närstående för att denne inte hade hjälm på sig. Verkligen allt kan hända med dessa djur så man kan aldrig vara säker nog. Alltid hjälm på! Bra inlägg!

#9 - - Anonym:

Är så trött på denna mob som ska tycka och veta bäst och höras högst alltid. Låt folk välja själv. Knip näbb. Vet otaliga damer som ägnar all sin tid åt att snacka skit och nedvärdera de som väljer att rida utan ibland, är det ett mindre farligt beteende att vara en sådan person som väljer att tycka illa om en annan bara pga avsaknad av hjälm? Alla gör väl varje dag val som kan leda till både det ena och det andra ur hälsosynpunkt.

Till top